Przemijanie

Wędrówki po cmentarzach budzą w człowieku pokorę, nad nieuchronnością przemijania czasu. Refleksje budzą przekonanie o cenie, wartości równo upływającego czasu, wartości każdego dnia życia

Cmentarze fascynowały mnie zawsze. Miejsca wiecznego spoczynku pokoleń Polaków, innych narodowości, którzy kiedyś przed nami żyli. Są różne wielkością, położeniem. Często przykościelne, w większości samodzielne na obrzeżach wsi, osady. Najpiękniejsze prostotą są cmentarze wiejskie. Majestatyczne miejskie nekropolie poruszają ogromem przestrzeni i form sztuki cmentarnej.



Na terenie gminy Police znajduje się kilkadziesiąt cmentarzy. Gdy w latach 90. XX w. tworzyliśmy lapidarium, zebrane na nim płyty nagrobne zostały zlokalizowane na blisko 25 cmentarzach. W Leśnie Dolnym zwanym też Starym odnalazłem dwa miejsca pochówku. To samo w Tatyni, Uniemyślu. Do dziś nie udało mi się zlokalizować cmentarza w Leśnie Dolnym, Węgorniku. Za to odnalazłem miejsce po byłym cmentarzyku w Witorzy.



Gdy czytacie te słowa jestem w mojej rodzinnej Kępnicy. Przybyłem tu na groby moich Rodziców. Z kępnickiego cmentarza na wzgórzu rozpościera się wspaniała panorama Jeseników na Morawach, Gór Opawskich, Złotych. Gdzieś hen widnieje sylweta Śnieżnika w Kotlinie Kłodzkiej. Ten niezwykły na północy Polski krajobraz jest wpisany w otoczenie Kępnicy, wsi mego dzieciństwa. Stamtąd na horyzoncie można także ujrzeć widniejące sylwety wież kościołów w Nysie, mieście biskupim zwanym Śląskim Rzymem
.


Zanim moim Rodzice dotarli do Kępnicy z Kresów Wschodnich najpierw uciekali przed bandami UPA z Piasków - Wolicy koło Żółkwi przez okolice Sandomierza, by trafić wreszcie na Opolszczyznę do miejsca swego przeznaczenia. Tato stolarz, mama gospodyni domowa choć przed wojną ukończyła pełną szkołę powszechną, wiedli życie pracowicie, nieraz w biedzie, ale wychowali nas pięknie, wykształcili, wyposażyli na dorosłe, samodzielne życie. Fantastyczni ludzie...



Moje wędrówki po cmentarzach Europy dokumentowałem na wielu fotografiach. Dziś prezentuję kilka z nich. Kolejno od góry cmentarze w Kępnicy, Wolicy, Pokamieniu - Ukraina, Verdun - Francja, Echternach - Luxemburg i Tyresö - Dania.

jan

Komentarze